خانه » پیشنهاد سر دبیر » آیا دیدن خواب و رؤیا می تواند تعیین کننده حکم و یا مصداق برای اصول و فروع دین باشد؟

آیا دیدن خواب و رؤیا می تواند تعیین کننده حکم و یا مصداق برای اصول و فروع دین باشد؟

احمد الحسن، خواب را به عنوان یکی از دو معجزه خود می داند. در برخی از موارد، افرادی که اخبار این جریان را پیگیری کرده اند، خوابهای پریشانی دیده اند که به نحوی به وی مرتبط بوده است. البته برای اهل علم پنهان نیست که تصرف در خواب، یکی از شیوه های سحر بوده که برخی از ساحران قادر به انجام چنین کارهایی هستند. اما در هر صورت، خواب و رؤیا، مصدر تعیین حکم و مصداق نبوده و عمل به آن ممکن است منجر به انحراف گردد.

روى الكليني علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن ابن أذينة، عن أبي عبد الله عليه‌السلام قال قال ما تروي هذه الناصبة فقلت جعلت فداك فيما ذا فقال في أذانهم وركوعهم وسجودهم فقلت إنهم يقولون إن أبي بن كعب رآه في النوم فقال كذبوا فإن دين الله عز وجل أعز من أن يرى في النوم قال فقال له سدير الصيرفي جعلت فداك فأحدث لنا من ذلك ذكرا فقال أبو عبد الله عليه‌السلام إن الله عز وجل لما عرج بنبيه صلى‌الله‌عليه‌وآله إلى سماواته السبع أما أولاهن فبارك عليه والثانية علمه فرضه فأنزل الله محملا من نور فيه أربعون نوعا من أنواع النور كانت محدقة بعرش الله تغشى أبصار الناظرين أما واحد منها فأصفر فمن أجل ذلك اصفرت الصفرة.{ الكافي ۳: ۴۸۲/ باب النوادر/ ح ۱. مرآة العقول، محمّد باقر المجلسي جلد : ۱۵ صفحه : ۴۶۸٫}

مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی باستناد از ابن أذينة از امام صادق علیه السلام نقل میکند: این جماعت ناصبی چه می گویند؟ گفتم: قربانت گردم در چه موردی؟ فرمود: در مورد اذان و رکوع و سجودشان، گفتم: آنها می گویند ابی ابن کعب آنرا در خواب دیده (یعنی احکام اذان و رکوع و سجود) حضرت فرمود: هرآینه آنها دروغ می‏گویند چون دین خداوند را نمی‏توان با خواب دیدن به آن دست یافت. سدیر می‏گوید به حضرت عرض کردم پس آن را برایمان توضیح فرما، حضرت فرمود: زمانی که خداوند رسول خدا را به معراج برد ….

وقال العلامة المجلسي قدس سره: المراد أنه لا يثبت أصل شرعية الأحكام بالنوم بل إنما هي بالوحي الجلي.

وقد اتّضح أن المقصود من أن الرؤيا ليست مصدراً للشريعة إلاّ للأنبياء خاصة أن الرؤيا المشتملة على الأمر والنهي هي أحد أقسام الوحي الإلهي للأنبياء، ومن المعلوم أنه مخصوص بمن ينبئ من الله عز وجل.أما الرؤيا الصادقة المشتملة على حكاية وقائع مستقبلية أي التي يكون مضمونها الأخبار _ بخلاف الرؤيا الأولى التي يكون مضمونها الإنشاء التشريعي الإلهي _ فهذه أيضاً تحصل للأنبياء والرسل وهي تكون صادقة دائماً لديهم.وقال تعالى: ((وَما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ))، وقال: ((لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ)).{ بحار الأنوار ۶۱: ۲۳۷.}

و علامه مجلسی (ره) در اینباره می فرمایند: منظور این روایت این است که شرعیّت احکام الهی با خواب ثابت نمی شود و این قبیل مسائل فقط با وحی آشکار ثبت میگردد. و به تحقیق ثابت شده است که خواب و رویا مصدر و بستر شرع مقدس اسلام نیست مگر خواب انبیاء که مشتمل بر امر و نهی بوده و یکی از انواع وحی می باشد…

بنابر طبق فرموده امام صادق ع: فإن دين الله عز وجل أعز من أن يرى في النوم= همانا دین خداوند را نمی‏توان با خواب دیدن به آن دست یافت.

Be Sociable, Share!
انتشار توسط 8 تم

درباره‌ی mahdyoon

Profile photo of mahdyoon

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

رفتن به نوارابزار